BEETHOVEN 250
29. august kell 19 Mustpeade Maja Valge saal

Irina Zahharenkova (klaver), Robert Traksmann (viiul)
Sten Heinoja (klaver)

Kavas:

Ludwig van Beethoven (1770–1827)

Klaverisonaat nr 32 c-moll op 111 / Piano Sonata No 32 in C minor
I Maestoso – Allegro con brio ed appassionato
II Arietta: Adagio molto semplice e cantabile

Viiulisonaat nr 9 „Kreutzer“ A-duur op 47 / Violin Sonata No 9 „Kreutzer“ in A major
I Adagio sostenuto – Presto
II Andante con variazioni
III Finale (Presto)

IRINA ZAHHARENKOVA on oma generatsiooni üks väljapaistvamaid ja maailmas enim tunnustust pälvinud pianiste. Ta alustas klaverimänguga nelja-aastaselt koos emaga ja jätkas Tallinna Georg Otsa nim. Muusikakoolis (prof. Mare Ots) ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias (EMTA, klaver: prof. Lilian Semper; klavessiin: prof. Maris Valk-Falk), kus lõpetas magistriõpingud aastal 2003 (prof. L.Semper). I. Zahharenkova õpingud jätkusid EMTA doktorantuuris aastatel 2003–2011. Helsingi Sibeliuse Akadeemia magistrikraadi kaitses ta aastal 2010 (prof. Hui-Ying Liu-Tawaststjerna). I. Zahharenkova on osalenud paljude maailmas tuntud pianistide meistrikursustel (S. Kovachevich, A. Hewitt, A. Schiff, V. Meržanov, H. Dreyfus, P. Hantaï, C. Stembridge, P. Vapavuori jt) ja võitnud peapreemiaid sellistelt rahvusvahelistelt konkurssidelt nagu M. Čiurlionise nim. konkurss (Leedu, 2003), konkurss “Premio Jaén” (Hispaania, 2004), festivali “Van Vlaanderen” haamerklaverikonkurss Brügges (Belgia, 2004), konkurss Epinal’is (Prantsusmaa, 2004), “Prahakevade“ klavessiinikonkurss (Tšehhi, 2005), G. Enescu nim. klaverikonkurss (Rumeenia, 2005), konkurss Genfis (Šveits, 2005), Alessandro Casagrande nim. konkurss (Itaalia, 2006), J. S. Bachi nim. klaverikonkurss Leipzigis (Saksamaa, 2006), Villa-Lobose nim. konkurss (Brasiilia, 2006) ning A. Rubinšteini nim. pianistide konkurss (Iisrael, 2008). I. Zahharenkova on esinenud rahvusvahelistel festivalidel Itaalias, Saksamaal, Soomes, Norras jm, mainekal Kuhmo kammermuusikafestivalil nagu ka Eivere Klaverifestivalil ja Tallinna Kammermuusikafestivalil on ta järjepidevalt kutsutute esireas. Ta on astunud üles solistina mitmete orkestrite ees, sh Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Tallinna Kammerorkester, Helsingi Linnaorkester, Iisraeli Filharmoonikud, Orchestre de la Suisse Romande ja Orchestre National de Lorraine ning annab pidevalt kammerkontserte nii klaveri kui ka klavessiini sooloteostega. Ilmunud on kaks kompaktplaati tema interpretatsioonidega: J. S. Bachi Goldbergi variatsioonid BWV 988 (2010, Classical Recordings) ja D. Scarlatti sonaadid (2012, Classical Records) ning DVD “Keyboard Juggleress / Klahvpillivõlur” (2009, Estonian Records Production). Salvestused Jaapanis ja Zürichis maailma juhtivates salvestusstuudiotes 2017. aastal ootavad väljaandmist. I. Zahharenkova repertuaar on väga lai hõlmates teoseid barokist kaasaegse muusikani. Käesoleval ajal õpetab ta Sibeliuse Akadeemias, Soomes ning EMTA-s. Enesetäiendamiseks on ta õppinud lisaks veel ka orelit, keemiat, teoloogiat ja Eesti-Soome filoloogiat.

ROBERT TRAKSMANN alustas viiulimänguga 4-aastaselt õpetaja Tiiu Peäske juhendamisel. Ta on lõpetanud Tallinna Muusikakeskkooli (2014, Tiiu Peäske) ja Berliini Hanns Eisleri nimelise Muusikakõrgkooli bakalaureuse astme (2018, prof Kolja Blacher), kus praegu jätkab õpinguid magistriõppes sama õppejõu juhendamisel. Ta on täiendanud end mitmetel meistrikursustel (Ulrike Danhofer, Florian Donderer, Arvo Leibur, Jüri Gerretz, Robert Rozek ja Ivry Gitlis). R. Traksmann täiendanud ka mitmete mainekate kollektiivide ridasid, sh Gürzenich Orchester Köln, Orchester der Karajan Akademie Berliner Philharmoniker, Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Tallinna Kammerorkester, Eesti Festivaliorkester, Vox Clamantis, YXUS jt. Kontsertmeistrina on ta üles astunud mitmete noorteorkestrite koosseisus, samuti ka Vanemuise Sümfooniaorkestri hooaja avakontserdil (2018). Aastast 2019 on R. Traksmann Eesti Interpreetide Liidu liige. Ta on esinenud solistina Tallinna Kammerorkestri, Saksa Noorte Sümfooniaorkestri (Tübingen), Pärnu Linnaorkestri, Virumaa Kammerorkestri, Haapsalu Festivaliorkestri, TMKK Keelpilliorkestri ja -Sümfooniaorkestri ees. Konkursside tulemustest  väärikaim on I preemia Pärnu Viiuldajate Konkursil (2010) koos Pärnu Linnaorkestri ja Tubina Ühingu eripreemiatega. 2019. aastat ilmestavad ülesastumised solistina Berwaldhallenis Baltic Sea Festivalil Stockholmis, Mozartiana Festivalil Gdanskis ning XXVII Üldlaulupeol. Aktiivse kammermuusikuna on tal kõige pikemaajalisem koostöö olnud ansamblis Trio  ́95 koos Rasmus Andreas Raide ja Marcel Johannes Kitsega. Esinetud on Eesti tähtsamates kontserdimajades ja võidetud auhindu mitmetel festivalidel. Trio  ́95 on võitnud I preemia rahvusvahelisel Illmari Hannikaineni nimelisel klaverikammermuusikakonkursil Soomes (2020) ning rahvusvahelisel konkursil “Pavasario Sonata” Leedus (2012). Koos on käidud end täiendamas Francis Goutoni ja Aleksander Bondurianski käe all. R. Traksmannile on Eesti Pillifondi poolt kasutamiseks antud Giuseppe Gagliano ja tema venna Antonio ühistööna valminud viiul (1775-1780) ning Joseph Artur Vigneroni poogen (1890). 

STEN HEINOJA tegutseb regulaarselt kammer- ja soolomuusikuna nii Euroopas, Aasias kui ka Ameerika Ühendriikides, andes aasta jooksul ligikaudu 40 kontserti. Viimased 5 aastat on tema elukohaks olnud London, kus ta tegutseb peamiselt vabakutselise pianistina erinevates kammeransamblites. Duot viiuldaja Roberto Ruisiga on saatnud suur edu, mis tipnes käesoleval hooajal Wigmore Hallis toimunud kontserdiga. Veebruaris 2020 võitis duo maineka Swiss Ambassador Awardi, millega kaasneb CD-salvestus ja kontsertturnee Inglismaal ja Šveitsis. Tema edukamate ansamblipartnerite hulka kuulub ka Singapuri viiuldaja Yume Fujitse, kellega debüteeriti eelmisel aastal Jaapanis ning Inglismaa olulisemates saalides Bridgewater Hallis Manchesteris, Saint Johns Smiths Square`is, Royal Albert Hallis, Wigmore Hallis ja Cadogan Hallis Londonis ning kellega koostöös osaletakse ka Nicola Benedetti Foundationi kaudu noortele muusikat ja pillimängu tutvustavates programmides. Lisaks kuulub S. Heinoja klaveritriosse Hämarik koos viiuldaja Triin Ruubel-Lillebergi ja tšellist Theodor Sinkiga. Edu on saatnud teda ka mitmetel konkurssidel sh VIII Eesti Pianistide konkursi võitja (2014, lisaks omistati talle 5 eripreemiat), Klassikatähed võitja (2016) ja I koht Kendall Taylori nimelisel Beethoveni konkursil (2018, London). Samal aastal valiti S. Heinoja osalema mainekale konkursile Honens 2018 New Yorkis, kus ta jõudis veerandfinaali. Viimaste aastate jooksul on kontsertturneede viinud teda Indiasse, Hiinasse, USAsse, Iisraeli, Jaapanisse, Venemaale ning enamustesse Euroopa riikidesse. Tema üheks olulisemaks lavapartneriks Eestist on kujunenud tšellist Marcel Johannes Kits, kellega ootavad hooajal 2020/21 ees turneed Rumeeniasse, Hollandisse, Prantsusmaale ja Saksamaale. Lisaks aktiivsele kammermuusiku elule jagab S. Heinoja tihti lava ka mitmete orkestritega, kellest olulisematena võib nimetada Eesti Riiklikku Sümfooniaorkestrit, Kymi Sinfoniettat, Tallinna Kammerorkester, Tel Avivi ooperiorkester, Järvi Akadeemia noorteorkester, Moskva Kammerorkester, FLSO, Jeruusalemma Sümfooniaorkester dirigentideks Olari Elts, Aldert Vermuelen, Andres Mustonen, Alexey Izmirliev, Eimer Noon, James Feddeck, Arvo Volmer, Tõnu Kaljuste ja paljud teised. S. Heinoja alustas klaveriõpinguid 4-aastaselt Tallinna Muusikakeskkoolis (õp Maie Klesment ja Marju Roots). Paralleelselt juhendas teda ka Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia prof Ivari Ilja, kelle klassis omandas ta bakalaureuse kraadi (2015, cum laude). Õpingud jätkusid Londonis Kuninglikus Muusikakolledžis magistriõppes (prof Vanessa Latarche ja Sofya Gulyak, Artist Diplom, 2018), mille läbimiseks omistati talle täisstipendium.