FESTIVALI GALA
Maailmakuulus ooperitäht CAMILLA NYLUND (sopran, FI/DE)
28. august kell 19 Jaani kirik

Camilla Nylund (sopran)
Peeter Sarapuu (fagott)

FESTIVALI KAMMERORKESTER:
Maano Männi (kontsertmeister)
Joosep Reimaa (viiul), Katariina Maria Kits (viiul), Linda-Anette Verte (viiul)
Andres Kaljuste (vioola), Johanna Vahermägi (vioola), Marcel Johannes Kits (tšello)
Vladimir Reshetko (tšello, RU/FI), Pontus Grans (kontrabass, FI)
Pipilota Neostus (flööt), Dmitri Bulgakov (oboe, RU), Toomas Vavilov (klarnet)
Kreete Perandi (metsasarv), Tiit Joamets (vibrafon)

* kontserdil antakse üle Marje ja Kuldar Singi nimeline preemia “Noor Laulja 2020”
Mari-Ann ja Tunne Kelami poolt

Kavas:

Edvard Grieg (1843–1907)
„Kaks põhjamaist meloodiat“ op 63 / „Two Nordic Melodies“
Rahvapärases stiilis / In Folk Style
Lehma kutse ja talupoja tants / Cow-call & Peasant Dance

Tõnis Kaumann (*1971)
Fagotikontsert / Bassoon Concerto
(festivali tellimusteos, maailma esiettekanne / world premier)

Richard Strauss (1864–1949)
„Vier letzte Lieder“ („Neli viimast laulu“ / „Four Last Songs“)
(seade J. Ledger / arr. J. Ledger)
I Frühling (Kevad / Spring)
II September
III Beim Schlafengehen (Uinudes/ When Falling Asleep)
IV Im Abendrot (Loojangul/ At Sunset)

CAMILLA NYLUND on üks tuntumaid Soome ooperilauljad, kes on nõutud maailma erinevatel lavadel. Ta alustas õpinguid professor Eva Illesiga ja jätkas hiljem Mozarteumis Salzburgis. Silmapaistvate saavutuste eest pälvis ta 1995. aastal Rahvusvahelise Mozarteumi Fondi poolt Lilli Lehmanni medali. C. Nylund oli Dresdeni Semperooperi koosseisu liige aastatel 1999-2002 ning sellest ajast alates on teda kutsutud esinema paljudesse maailma juhtivatesse ooperimajadesse, sh Covent Garden Londonis, San Francisco Ooper, New Yorgi Metropolitani Ooper, Hamburgi Riigiooper, Zürichi Ooper, Kölni Ooper, Theater an der Wien, Baieri Riigiooper, Viini Riigiooper, La Scala di Milano, Berliini Filharmoonia, Tokyo Uus Riigiteater, Pariisi Bastille, Berliini Saksa Ooper, Berliini Riigiooper, Frankfurdi Ooper, Hollandi Ooper Amsterdamis jt. Ta on esinenud sellistes suurlinnades nagu Veneetsia, Valencia, Chicago, Philadelphia, Lyon, Bayreuth, Düsseldorf, München, Helsingi ipt. C. Nylundi repertuaari kuuluvad maailma ooperi literatuuri sellised teosed nagu “Nii teevad kõik naised” (Fiordiligi), “Falstaff”, “Tituse halastus”, “Nürnbergi meisterlauljad” (Eva), “Arabella”, “Tannhäuser” (Elisabeth, Venus), “Roosikavaler” (Marschallin), “Nõidkütt”, “Nahkhiir”, “Jevgeni Onegin” (Tatjana), “Capriccio” (Gräfin), “Fidelio” (Leonore), “Salome” (Salome), “Figaro pulm” (Krahvinna), Henze “Medusa parv”, “Hovanštšina” (Emma), “Russalka”, “Rienzi” (Irene), “Notre Dame’i legend”, “Ariadne Naxosel”, “Elektra” (Chrysothemis), “Don Carlos” (Elisabetta), “Lohengrin” (Elsa), “Valküür” (Sieglinde), “Surnud linn”, “Lendav hollandlane” (Senta), “Naine ilma varjuta” (Kaiserin), “Wozzeck” (Marie), “Missa solemnis”, Beethoveni Sümfoonia nr. 9 jt. Ta töötab regulaarselt koos maailma juhtivate dirigentidega kontserdi ja oratooriumi repertuaari raames, sh Daniel Barenboim, Marek Janowski, Fabio Luisi, Ingo Metzmacher, Sir Simon Rattle, Yakov Kreizberg, Christian Thielemann, toomaks esile vaid mõned. Tulevased ettevõtmised hõlmavad uusi lavastusi „Roosikavaler” ja „Jenůfa” Berliini Riigiooperis, „Ootus” La Scalas ja Frankfurdis, „Nürnbergi meisterlauljad” ja „Lohengrin” Bayreuthis, „Ariadne Naxosel” Hamburgis, „Valküür” (Sieglinde), „Elektra” (Chrysothemis) ja „Nahkhiir” (Rosalinde) Viini Riigiooperis, „Surnud linn” Münchenis, „Tosca” Helsingis jt.

PEETER SARAPUU on suurema osa oma karjäärist olnud seotud Eesti Riikliku Sümfooniaorkestriga (ERSO), kus ta töötas algul aastail 1985–91 ning seejärel pärast seitset hooaega fagotirühma kontsertmeistrina erinevates Soome orkestrites taas alates aastast 1998. Aastast 2005 on ta ERSO fagotirühma kontsertmeister. Solistina orkestri ees debüteeris P. Sarapuu Mozarti Fagotikontserdis koos ERSO ja dirigent Peeter Liljega (1986). Ta on korduvalt olnud fagotisolistiks Eino Tambergi “Concerto grossos” (1998 Arvo Volmer, 2010 Olari Elts, ERSO), samuti Hindemithi Kontserdis trompetile, fagotile ja keelpillidele (2008 Nikolai Aleksejev, ERSO) ja John Williamsi fagotikontserdis „Five Sacred Trees“ (2012 Olari Elts, ERSO). Lisaks on ta soleerinud Lapi Kammerorkestri ja Vaasa Linnaorkestri ees Vivaldi, Mozarti ja Weberi fagotikontsertidega. Ta on mänginud NYYD Ensemble’i, Drottingholmi Barokkorkestri, Helsingi Barokkorkestri, Kuudennen kerroksen orkesteri, Opus X Ensemble’i, Corelli Consorti, Reval Ensemble’i, The Theatre of Voices (Inglismaa), Kesselberg Ensemble (Šveits), Melomania (Holland) ja paljude teiste kollektiivide koosseisudes. P. Sarapuu repertuaaris on eelistatult varajane muusika originaalinstrumentidel ja nüüdismuusika. Kammermuusika on tema repertuaaris alati olnud olulisel kohal ja erinevates koosseisudes on ta osalenud paljudel Eesti ja rahvusvahelistel muusikafestivalidel, sh “NYYD”, “Märzmusik”, “Klangspuren”, Brügge festival, “Europamusicale”, Viini Haydn-festival, La Folle Journée Prantsusmaa ja Jaapan jm. Ta on salvestanud muusikat ERRi arhiivi ning soleerinud mitmetel heliplaatidel. P. Sarapuu on alates 2010 aastast Walter-artist. Ta on esitatud kahel korral Eesti Riiklikule kultuuripreemiale (2012, 2016). Paralleelselt interpreeditegevusega on P. Sarapuu üle kahekümne aasta juhendanud noori interpreete, nii mitmetes Soome muusikaõppeasutustes, Tallinna Muusikakeskkoolis, EMTAs kui meistrikursustel.